nuff adv

Friday, January 21, 2011

Faktor rambut gugur & teknik cuci rambut yang betul

Tiba² rase cm Mr. Tom Taw lak.. Hee

Ralet ngah sikat rambut, aku tengok banyak gile rambut aku gugur ke lantai. Mula² dulu aku x amek port sgt. Sbb rambut ni boleh gugur 80 urat sehari. Ataupun normalnye 50 hingga 100 urat sehari. So.. Xpayahla risau kn..

Tapi lepas tu roomate aku tegur. YANA, AKU RASE RAMBUT KO NI BANYAK GUGUR SBB KO SYAMPU HARI² LA.. Erkkk ade effect meyh?? Yes ade. Sebabnye bila kita kerap syampu rambut, ia terdedah dengan bahan kimia secara kerap. Dan.. menjadikan rambut semakin kering dan rosak..

Owhhhhh.... Maka aku pn stop la. Membe aku cadang syampoo dlm 3 hari sekali je.. Tp susah la utk aku. x biase la pulak. Aku suka syampu hari², supaya rambut aku rase ringan & lega je. Ok tukar. Aku pn syampu 2hari sekali. Nasib baik kulit kepala aku kurang produce minyak. W/pn rase cm x best tp ok la.. Tapi aku pelik gak, bilangan rambut aku gugur same je banyak nye..

Aku fikir mungkin pemakanan. Pemakanan bagi effect ke??? Yes juga ade! Kalau diet pemakanan kurang protein or zat besi pn bole buat rambut gugur. Tros aku pn hari² la bedal ikan instead of ayam.  Haaa dan lagi satu kalau makan makanan berminyak pn boleh jadi hairfall gak. Dan² la aku kurang makan ayam padahal ayam yg bahagian ade tulang putih lembut² tu sedapnyer!!!!!!!!!

Lagi 1 rambut cepat gugur kalau syampu x sesuai dengan rambut. Carik syampu yg sesuai dan kalau dah jumpa jgn kerap tukar syampu. It’s a BIG NO.  Teringat mitos membe aku die kata, kita kena kerap tukar syampu sbb klu da terlalu lama guna syampu yg sama die sudah xkan bagi effect kt rambut kita. Bahasa mudah, rambut tu da boring ngan syampu tu la. Tp mitos! Pakar kata jgn kerap tukar syampu sbb ape ntah aku pn xtaw. Ikut logik sbb nnt macam² jenis bahan kimia lak kita apply kt rambut. Sian cik rambut. Preasure die.

Ahaks bercakap pasal syampu teringat membe aku 2org. Erk nk cite pn aku geli. Dorg malaz bersyampu. Yg sorg tu 2 mggu sekali. Patut syampu die x habis². LMFAO. Alasan die, klu cuci rambut nnt die sakit kepala. Kne la faham bila korg malas syampu rambut korg akan berminyak & berbau. Silap² boleh berkelemumur (eh camni ke spell kelemumur??)

Yg lagi sorg ni pulak, entah bape tahun sekali syampu pn aku xtaw. Ade 1 hari tu die tengok aku alter fring@bang aku. Kalau takat fring mmg aku slalu alter sdr. Ade ke patut die mintak aku tolong alter fring die skali. Erkkk  klu rambut org lain aku sudi, tp die......Aisyh bawak² la rajin jaga kebersihan diri. Fikirkanlah perasaan rakan² kau ni haaa yg jiwa kacau tiap kali kau dtg dekat. Kehkeh. 

OK MARI AKU AJAR CARA CUCI RAMBUT IKUT KAEDAH YG BETUL

1.      Sikat rambut sebelum mandi bagi mengelakkan rambut kusut ketika mandi. Bila da kusut sure kita main rentap² je rambut tu. Haa masa ni la rambut gugur dengan kroniknye.
2.      Bilas rambut dahulu menggunakan air suam. (jgn terlalu panas atau sejuk)
3.      Letakkan syampu di tapak tangan dan gosok sehingga menghasilkan buih. (jgn letak syampu terus ke kepala okeyh!)
4.      Sekarangkan letakkan syampu tadi ke kepala dan urut menggunakan jari (bukan kuku) Tujuan utama syampu utk bersihkan kulit kepala, jadi fokuskan untuk mengurut kulit kepala. (xya cuci rambut cam cuci lantai tandas. Slow & gentle ok..)
5.      Bilas dengan air sejuk. Ia akan menutup kutikel-kutikel rambut.
6.      Selepes bilas, balut rambut dengan tuala. Biarkan tuala menyerap lebihan air dari rambut. Ingat jangan gosok rambut! Menggosok jadikan rambut makin rosak.

+EXTRAS+ Sama-sama la jaga kebersihan diri. Biar x cantik/kacak asalkan diri tu bersih pn dah lebih dari cukup.



4 comments:

~SHiLA~ said...

tom taw pn amek petua ko tu..haha

○○○iliyana○○○ said...

ha tu la..mmg i yg ajo die pn

aLya said...

alya pon syampu hari2..rmbut po da kurang tapi nak kurangkan syampu cam ssh je..hehehe

○○○iliyana○○○ said...

@ alya
haa tu la. susah nk ubah klu da jadi habit kn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...